Tobameer en Samosir eilland - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu Tobameer en Samosir eilland - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

Tobameer en Samosir eilland

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

30 Augustus 2015 | Indonesië, Samosir

Gisteren stond er een tour over het eiland Samosir gepland. Dit is het eiland van het Batak volk. Mijn gids is afkomstig van dit eiland dus kon hier genoeg over vertellen.

Wij zijn eerst naar het uiterste westen van het eiland gereden. Hier was een klein dorpje met traditionele Batak huizen, met daken in de vorm van een kano. Hier heb ik nog een paar foto's kunnen maken van kinderen in schooluniform (ze gaan hier ook op zaterdag naar school).

Er stond een dansvoorstelling op het programma met traditionele dansen. Uiteraard werd tijdens de voorstelling het publiek gevraagd mee te dansen (gelukkig kun je foto's tegenwoordig makkelijk wissen). Na afloop na even het kleine museum bezocht.

Vervolgens zijn wij naar de wekelijkse zaterdagmarkt gelopen. Hier waren uiteraard allerlei etenswaren uitgestald: fruit,vis en de onvermijdelijke pepers. Voor degene die denken dat het met al dat eten lekker rook, het stonk er naar een varkensschuur en volgens mij was het riool ook niet ver weg. Als je iets proeven wilt dan moet je het maar zeggen, zei de gids. Ik heb maar vriendelijk bedankt!

Wij zij doorgereden naar een ander dorpje wat er nog als vroeger uit moet zien. Het is bekend om zijn stenen stoelen en tafel. Hier kwamen vroeger de mannen uit het dorp bijeen voor vergaderingen en rechtspraak. Er was ook nog een offerplaats waar de onthoofdingen plaatsvonden.

Als laatste hebben wij een bezoek gebracht aan de graven van de koningen. Begraafplaatsen zijn bij de Batak's erg belangrijk. De begraafplaatsen en met name de graftombes zien er mooier en beter uit dan de huizen van de mensen. Alles heeft een verhaal en is doorspekt van symboliek en bijgeloof. Wel leuk om te horen en te zien.

Vandaag was een rustdag. Dus eerst vanochtend een pooje aan het zwembad gezeten. In de middag werden wij getrakteerd op een tropisch regenbuitje zodat ik lekker op mijn balkonnetje foto's kon uitzoeken.

Morgen wordt weer een lange reisdag, uiteindelijk weer terug naar Medag. Onderweg stoppen wij nog in Brestagi wat zeer de moeite waard moet zijn.