Afscheid Sumatra / Java - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu Afscheid Sumatra / Java - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

Afscheid Sumatra / Java

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

01 September 2015 | Indonesië, Bogor

Gisteren stond er weer een lange reisdag gepland, van TukTuk op Samosir Eiland terug naar Medan. ER was voor deze dag gekozen voor de toeristische route terug.

Wij zouden de veerboot naar het vaste land van 07:45 uur nemen. Maar helaas, ook voor de chauffeur want hij was de avond ervoor al met de ferry gegaan, was deze zonder verdere berichtgeving uit de vaart genomen en konden wij nog een uurtje langer wachten.

De routen ging al kronkelend over groene heuvels met overal plantages. Koffie, kruidnagels, bananen e.d. , alles wat hier groeit zijn wij wel tegengekomen. Er was gelukkig tijd om af en toe even uit te stappen en wat verder te kijken en wat foto's te nemen. Wij hebben ook nog even een bezoekje gebracht aan een typisch Batak dorpje.

Het was inmiddels al avond toen wij door het drukke verkeer van Medan bij het hotel aan kwamen. Vanochtend vroeg weer op (05:00 uur) om naar het vliegveld te gaan voor de vlucht naar Jakarta.

Hiermee was de tijd gekomen om afscheid te nemen van Sumatra. Het was een mooie week waarin ik een hoop heb gezien en gedaan.

Om 11:30 uur aangkomen in Jakarta en daar mijn nieuwe gids ontmoet. Ook deze spreekt Nederlands en is een gepensioneede man die de taal vanuit vroeger nog spreekt en dat graag in ere wil houden.

Er stond gelijk een korte stadstoer gepland. Ik ben in de oude binnenstad geweest van Batavia. Mooie koloniale gebouwen en een houten ophaalbrug laten hier nog steeds zien hoe het er in de tijd van de VOC aan toe ging.

Dit is ook het enige onderdeel van Jakarta wat de moeite waard schijnt te zijn, dus wij zijn 's middags doorgereden naar Bogor. Deze plek werd door de Nederlanders in het VOC tijdperk al gebruikt om zich in alle rust terug te trekken. En terecht, het is hier koeler dan in Jakarta en ook de omgeving is schitterend. Mijn hotel ligt ook in een tropische tuin met prachtig aangelegde parken en een mooi zwembad. Hier waan je je echt op vakantie.

Helaas ben ik hier maar voor 1 nacht. Morgen wordt ik al weer opgehaald om verder te reizen naar Bandung.

• 02 September 2015 - 09:12

Carls:

Hoi Martijn,

Klinkt allemaal goed, die verhalen.
    Je maakt weer genoeg mee.
    Jammer dat we deze keer geen foto's kunnen zien, zal vast een reden hebben.
    Die zie ik vast nog wel eens.

Hier regent het weer aardig, dus geniet maar lekker verder daar.
    Oh, witte stranden, zeebriesje, zee, zwembad, hotel, het lijkt me heerlijk.
    Ik ga gauw weer wat doen, voordat ik helemaal wegdroom.

Groet,
    Carla