Tangkahan en Bukit Lawang - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu Tangkahan en Bukit Lawang - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

Tangkahan en Bukit Lawang

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

28 Augustus 2015 | Indonesië, Samosir

Het is weer enige tijd geleden maar internet (als al beschikbaar) is niet altijd even best.

Vanuit Medan ben ik naar Tangkahan gereist om de Sumatraanse olifant te bekijken. Geen grootste afstand, maar superdruk verkeer en erg slechte wegen maken dit toch tot een avontuur, De accomodatie was zoals beloofd basic, een houten hutje zonder airco of ventilator en schoon is ook een relatief begrip. Het was hier behoorlijk warm dus een duikje in de rivier was welkom.

De volgende dag ben ik eerst naar de olifantenverzamelplaats gelopen. De olifanten werden door hun verzorgers keurig naar de rivier geloodst alwaar zij rustig gingen liggen om gewassen te worden door ons toeristen. Ik had het idee dat zij dit al eerder hadden meegemaakt, ze lagen bijna te slapen. Vervolgens was het wel hun beurt om aan het werk te gaan. Zij werden opgezadeld en de toeristen werden door het oerwoud en de rivier weer naar het startpunt gebracht.

Er stond voor de dag erna weer een autoritje op het programma over de zelfde slechte wegen met hetzelfde drukke verkeer naar Bukit Lawang (ik heb het idee dat mijn chauffeur de enige is die wel zijn rijbewijs heeft gehaald). Het onderkomen hier was al een stuk beter, zij het dat er geen douche was (alleen een bamboekraan met koud water). Er stond een jungle trekking op het programma om Orang Oetan's te zoeken. Ik was alleen met mijn gids op pad en wij hebben genoeg gevonden. Orang Oetan's , zelfs een aantal met baby's en gibbons. Ik heb in de 5 uur tijd toch gauw een paar honderd foto's gemaakt (er zal er vast wel 1 gelukt zijn). Tijdens onze picknick lunch aan een rivier zat er zelfs een Orang Oetan vrouwtje met baby op 3 meter afstand toe te kijken. Mooi om dit van zo dichtbij en in het wild mee te maken.

Vandaag weer de hele dag in de auto doorgebracht op weg naar Samosir Eiland in het Tobameer. Hier zal ik de komende 3 nachten verblijven.