Yogyakarta en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu Yogyakarta en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

Yogyakarta en Prambanan

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

05 September 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Vanochtend de citytoer door Yogyakarta begonnen met een bezoekje aan een lokale markt.

Vervolgens zijn wij doorgegaan naar het paleis van de Sultan. Het paleis was van Javaanse architectuur, maar ook met Nederlandse invloeden. Zo was er veel glas in lood uit Nederland aanwezig. Ook vroegere Nederlandse Koninginnen zijn hier regelmatig te gast geweest, met name Juliana. Er was ook een museum bij, zeer de moeite waard.

Hierna ben ik per originele becak (een fiets met voorop een zitplaats voor 2) naar het waterpaleis Taman Sari gebracht. Dit is de plek waar vroegere sultans hun vele vrouwen huisveste. Eens was dit omgeven met water, maar tegenwoordig gewoon volgebouwd met huizen.

Vanuit het waterpaleis ben ik naar een batikfabriek geweest om te kijken hoe dit proces in zijn werk gaat. Uiteraard was hier ook een winkeltje bij, maar ook een kunstgalerie (batik is niet alleen op stoffen maar er worden ook schilderijen van gemaakt).

In de middag heb ik een bezoek gebracht aan het Prambanan tempelcomplex. Dit is de grootste hindoetempel in Indonesie. Er zijn 6 grote tempels welke nog intact zijn, omringd door 224 kleinere tempels die allemaal in puin liggen. Net als gisteren de Borobudur is dit een schitterend complex. Op de tempels zijn reliefs aangebracht die het verhaal van de hindoegoden vertellen. Het heeft ongetwijfeld weer redelijk wat mooie plaatjes opgeleverd.

Vanavond ga ik met mijn gids nog eten bij restaurant Kesuma, dit is een oud Javaans huis en moet een leuke ervaring zijn.

Morgenochtend vertrek ik weer vroeg met de trein vanuit Yogyakarta richting de Bromo vulkaan. Daar kom ik in de middag aan. Waarschijnlijk die avond vroeg slapen, wat de gids heeft al aangegeven de overmorgen de trip naar de zonsopkomst bij de Bromo vulkaan al om 03:00 uur aanvangt.