Borobudur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu Borobudur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

Borobudur

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

04 September 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Vanmorgen om 03:00 uur opgestaan om naar Borobudur te gaan. Dit is het grootste boeddhistische monument ter wereld en wordt genoemd als 1 van de hoogtepunten van Java.

Je moet er dus wat voor over hebben, maar eenmaal in het donker aangekomen bleek in toch niet de enige. Om de zonsopkomst mee te kunnen maken heb je een speciaal ticket nodig en mag je al voor 06:00 uur naar boven. Helaas, de zon kwam uiteraard wel op maar het was te bewolkt om het speciale mee te maken.

Maar goed, toen het eenmaal licht werd bleek het zeer zeker de moeite waard. Op de bovenste terrassen bevinden zich meer dan 70 stoempa's, dit zeer openwerkte stenen monumenten met daarin een boeddhabeeld. In de muren bevinden zich ook meer dan 3000 reliefs. Van bovenop heb je ook een prima uitzicht op de omgeving.

Al met al een prima plek om foto's te nemen. Dat heb ik dan ook gedaan, alhoewel het nog knap lastig is (elke keer dat je denkt het perfecte shot te kunnen maken komt er weer zo'n vervelende toerist in beeld). Maar het is toch nog redelijk gelukt, en ik was gelukkig 's ochtends vroeg want in de middag kun je uberhaupt geen foto maken zonder bijvangst.

Vanuit Borodudur zijn wij verder gegaan naar een klein dorpje in de omgeving, Candirejo. Het was een soort openluchtmusem (er wonen wel gewoon mensen) waarin met laat zien hoe er in het dagelijkse leven op midden-Java aan toe gaat. Ik werd rondgereden met paard en wagen. Ik kreeg te zien hoe het er in de landbouw aan toe gaat, een champignonnenkwekerij bezocht en gekeken hoe het er bij de mensen thuis aan toe gaat.

Vervolgens ook nog het Pawon tempelcomplex bezocht. Kleiner dan Borbudur, maar zeker ook heel mooi met ook veel chinese en japanse invloeden.

Hoewel het nog middag moest worden was de dag toen alweer voorbij. 's Middags heb ik nog lekker kunnen genieten van het zonnetje, ook niet verkeerd.

Morgen staan er een citytoer door Yogyakarta, een bezoek aan een batikfabriek en als afsluiting nog de broemde Prambanan, de grootste hindoetempel van Indonesië. In ieder geval hoef ik niet zo vroeg op pad, ook wel lekker.