Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

26 Augustus 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Gisterenavond ben ik na zo'n 11,5 uur vliegen veilig in Rio de Janeiro aangekomen. Aangezien mijn hotel direct aan de Copacabana ligt en het al donker was kon ik gelijk een mooi plaatje schieten (zie foto 1). Het strand wordt de gehele dag goed gebruikt. In de vroege ochtend door joggers en fitnessfanaten, in de loop van de dag door strandliefhebbers. Er zijn ook zo'n 500 voetbal- en volleybalveldjes te vinden. Verdeeld over 5 km, dat dan weer wel.

De eerste excursie vanochtend was naar het Maracana stadion. Dit is het stadion waar afgelopen juli nog de WK finale werd gespeeld. Een mooie rondleiding naar alle niveau's binnen het stadion, van de het persgedeelte op de bovenverdieping tot aan de catacomben en het veld. Een enorm groot complex met naas voetbal o.a. een atletiekbaan, zwembad en een enorme sporthal. Aansluitend was er nog even tijd om iets te gaan bekijken wat ze alleen in Rio de Janeiro hebben, een stadion voor de carnavalsoptocht. Dit is een laan van ca. 1 km met langs de gehele route aan weerszijde betonnen tribunes. Deze zijn dus permanent en worden hooguit 2 dagen per jaar gebruikt.

Vanmiddag ben ik naar Corcovado geweest. Dit is de berg, midden in de stad, waar het beeld van Christus de Verlosser staat. Aan de voet van de berg in een treintje naar boven gestapt. Een leuk ritje door een stuk regenwoud. Boven aangekomen bleek ik niet helemaal de enige toerist te zijn die dit wilde zien. Overal waar je liep stond je wel in de weg van iemand die liggend op de grond een foto van Christus aan het maken was. In ieder geval zelf nog een paar plaatjes kunnen schieten (zie foto's 2 en 3).

Morgen staat er alleen 's ochtends een excursie naar de Suikerbroodberg op het programma. Heb ik 's middags nog de tijd voor een bezoekje aan het strand van Copacabana.