Pantanal - Reisverslag uit Cuiabá, Brazilië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu Pantanal - Reisverslag uit Cuiabá, Brazilië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

Pantanal

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 September 2014 | Brazilië, Cuiabá

Gisteren was weer een reisdag. 's Ochtens nog wel vroeg opgestaan voor een laatste boottoer in de Amazone.

Om 09:30 uur vertrok ik en via een boottocht van 40 minuten, een autorit van 1,5 uur, 1,5 uur vliegen van Alta Floresta naar Cuiaba en ten slotte 2,5 uur in de auto ben ik aangekomen in de Pantanal.

Dit laatste was op zich best een verrassing, want volgens mijn reisbeschrijving had ik eerst naar Guimareis moeten gaan.

Ook in de Pantanal bereikt de temperatuur met gemak de 39 graden. In de ochtend heb ik eerst een hele lange boottocht gedaan naar iets wat later bleek heel bijzonder te zijn. Duizenden broedende ibissen die maar eens in de twee jaar neerstrijken voor een korte periode. Onderweg was er uiteraard weer een hoop te zien, heel veel reigers, apen, toekans, capibara's en uiteraard een aantal van de vele miljoenen kaaimannen die in de Pantanal aanwezig zijn (zie foto).

In de middag heb ik met de gids de omgeving van het park lopend verkend. Een goede uitleg gekregen over hoe alles werkt met overstromingen en wat er allemaal te zien is.

Morgen ga ik hopelijk meer gericht op zoek naar dieren langs de rand van de rivier. Er is in ieder geval genoeg te zien.