Salvador - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu Salvador - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

Salvador

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

08 September 2014 | Brazilië, Salvador

Zoals al aangegeven was gisteren een reisdag die om 7:00 uur begon in Chapada en om 22:00 uur eindigde in Salvador. Ik was dan ook blij dat ik eindelijk bij mijn hotel was en snel daarna mijn bed op kon zoeken.

Vanochtend werd ik om 09:00 uur opgehaald door mijn gids voor een stadstoer door Salvador.

De eerste stop was bij een park rondom een meertje. Aan de rand van het meertje staat het Arena Fonta Nova stadion. Voor de voetballiefhebbers: dit is het stadion waar o.a. Nederland met 5-1 van Spanje won.

Vervolgens ging de toer verder naar de zee. Samen met de gids de promenade afgelopen en uiteindelijk uitgekomen bij een stuk geschiedenis van Brazilië. Salvador is de plek waar de Portugezen na de ontdekking van Brazilië hun eerste nederzettingen en ook forten bouwden. Deze forten hebben nog steeds een prominente plek. Salvador was ook de eerste hoofdstad van Brazilië.

Vervolgens hebben wij de tocht te voet voortgezet in de wijk Pelourinho. Deze wijk staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. De straten en pleinen staan hier vol met 17e en 18e eeuwse huizen in barokarchitectuur, in de mooiste kleuren (zie foto's). Tussen de mooie huizen in staan overigens net zo veel panden die de titel "opknappertje" met ere dragen.

In deze wijk staan ook de mooiste kerken van Brazilië. Brazilie is met 150 miljoen katholieken dan ook de grootste katholieke gemeenschap ter wereld en dat zie je hier overal terug. Vanwege dit en het feit dat het overgrote deel van de bevolking afstamt van Afrikaanse slaven is de bijnaam van Salvador dan ook "Black Rome".

In het straatje op de foto zie je overal afbeeldingen van Michael Jackson. Hier heeft hij namelijk voor het grootste gedeelte de videoclip van "They don't care about us" opgenomen (de rest in Rio).

Morgen ga ik weer verder, vanuit Salvador met een veerboot naar Morro de Sao Paulo.