TranzAlpine Express en Punakaiki - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu TranzAlpine Express en Punakaiki - Reisverslag uit Punakaiki, Nieuw Zeeland van Martijn Alderen - WaarBenJij.nu

TranzAlpine Express en Punakaiki

Door: Martijn van Alderen

Blijf op de hoogte en volg Martijn

22 November 2010 | Nieuw Zeeland, Punakaiki

Vanochtend ben ik met de TranzAlpine Express vanuit Christchurch vertrokken richting het westen, naar Greymouth. Zoals eerder aangegeven wordt deze treinreis tot de top 10 van mooiste treinreizen van de wereld gerekend. En terecht (hoewel ik de andere natuurlijk niet ken).

Het begon allemaal nog in het vlakke land net buiten Christchurch. Behalve veel schapen was er hier nog niet zo veel te zien. Dat veranderde gelukkig al heel snel. Al gauw doken de eerste uitlopers van de Nieuw-Zeelandse Alpen op. De treinroute loopt echt dwars door de Alpen en dit leverde echt meer dan schitterende plaatjes op, waarbij het landschap constant veranderde. Voor wie ooit naar Nieuw-Zeeland wil is dit echt een aanrader. Het was overigens niet eenvoudig om overal foto's van te maken. De trein staat natuurlijk niet stil (behalve op de weinige stations en daar is het beeld juist niet het allermooiste) en net als je wilt afdrukken duikt er weer een boom of een struik het beeld in. Al met al weer een prima ervaring.

Aangekomen in Greymouth de laatste huurauto opgehaald (dit keer was het helaas wel de Toyota Camry volgens afspraak. De vorige 2 keer kreeg ik bij gebrek aan minder een Ford Falcon RX6 en dat went toch erg snel).

Vervolgens 50 km noordwaarts gereden over een weer adembenemend traject langs de ruige kust van het westland. Hier heb in in Punakaiki als toetje nog de Pancake Rocks bezocht. Enorme rotsformaties waar de zee woest tegenaan beukt. Leuk om gezien te hebben.

Morgen ga ik weer verder, zuidwaarts langs de westkust richting Franz Josef gletsjers.

• 22 November 2010 - 20:08

Geert & Ria:

Hoi Martijn,

Het houdt maar niet op je blijft mooie dingen zien.
    Hoe moet dat straks als je weer terug bent?
    Een ding kan ik je beloven, de grootste kerstboom gaat weer branden en dat hebben ze zelfs down under niet.
    Fijne dagen nog en tot "horens "maar weer.